Sak: 22-1353 Klage knyttet til vilkårsendring og prisvarsling – NorgesEnergi AS

Publisert

Saken gjaldt uenighet om betalingsplikt for fakturaer etter variabelavtale. Klager bestred betalingsplikt og krevde tilbakeført det beløpet som hun hevdet at hun var blitt overfakturert som følge av at hun ikke hadde mottatt varsel om prisøkninger for september og oktober 2022. Hun anførte videre at selskapet hadde misligholdt prisgarantien etter avtalen. NorgesEnergi AS opprettholdt fakturaene under henvisning til variabelavtalens vilkår. Selskapet anførte at det hadde gått riktig frem ved varslingen av prisøkningene. Klager ble gitt medhold under dissens om begrunnelsen.

NorgesEnergi AS benytter Fornybar Norges standardkontrakter.
  
Saken gjelder uenighet om betalingsplikt for fakturaer etter variabelavtale. 
  
Regelverk: Standard kraftleveringsavtale § 6.
  
Historikk:  
10.08.2022 – Selskapet hevder å ha varslet prisøkning med virkning fra 24.08.2022. 

16.08.2022 – Selskapet hevder å ha varslet prisøkning med virkning fra 01.09.2022. 

19.08.2022 – Selskapet hevder å ha varslet prisøkning med virkning fra 02.09.2022. 

25.08.2022 – Selskapet hevder å ha varslet prisøkning med virkning fra 07.09.2022. 

31.08.2022 – Selskapet hevder å ha varslet prisøkning med virkning fra 13.09.2022. 

31.10.2022 – Klager tar kontakt med selskapet og hevder seg overfakturert. 

14.11.2022 – Klager flyttes fra variabelproduktet «Topp 10-garanti» til «Variabelpris». 
19.11.2022 – Klager bestrider å ha mottatt varsel om prisjustering.  
02.12.2022 – Selskapet reverserer produktendringen av 14.11.2022. 
  
Krav: Klager bestrider prisjusteringene og krever at fakturaer for september og oktober 2022 korrigeres til gjennomsnittlig markedspris. 
  
Partenes anførsler:  
  
Klager bestrider oppjustering av månedlig variabelpris med grunnlag i manglende prisvarsling. Hun hevder videre at selskapet ikke kan foreta ensidige endringer i avtalen og mener at det måtte innhentes samtykke fra henne for å kunne gi endringene virkning. Klager hevder at det utgjør et avtalebrudd å gi endringene virkning uten uttrykkelig samtykke fordi endringene må anses som vesentlige. Klager reagerer på at selskapet varslet om prisreduksjon per e-post, men ikke prisøkning.  

 

NorgesEnergi AS opprettholder prisøkningen med hensyn til den ekstraordinære markedssituasjonen. Selskapet mener at det har hjemmel til å foreta slike nødvendige justeringer, og peker samtidig på variabelavtalens karakter som årsak til avviket fra markedspris. Det fremhever at klager har stått fritt til å endre avtaleprodukt.  

 

Selskapet mener at det har gitt tilstrekkelig varsel om prisendringer i samsvar med kravene. Det peker på at det har sendt ut e-post til den e-postadressen som klager selv har oppgitt og at det har forholdt seg innenfor 14-dagersfristen.  

 

 

Nemnda ser slik på saken: 

 

Saken gjelder uenighet om klagers betalingsplikt for omtvistede fakturaer for september og oktober 2022. Hovedspørsmålet er om NorgesEnergi AS har godtgjort å ha fulgt reglene for prisvarsling slik disse følger av standard kraftleveringsavtale § 6. 

 

Nemnda legger til grunn at partene inngikk avtale om variabelproduktet «Topp 10-garanti» i forbindelse med klagers overtakelse av bolig 2. april 2021. At avtalen ble inngått som en variabel-avtale er ikke bestridt i saken. Produktet er en standard variabelavtale, som har den egenskap at den, i motsetning til fastprisavtaler, fluktuerer i samsvar med markedsprisene på kraft, men ikke på samme måte og i like høy grad som spotpriser. Prisingen bygger på markedets prognoser for fremtidige kraftpriser, og settes til en fastpris for alle døgnets timer. Endringer i prisen måtte på tidspunktet for faktureringen, i september og oktober 2022, varsles med minst 14 dagers varsel, jf. standard kraftleveringsavtale § 6. 

 

Standard variabel-produkter har den risikoen ved seg at prognosene for fremtidig kraftpris  

som de bygger på, kan avvike fra den faktiske markedsutviklingen for spotprisen. Produktet  

samsvarer heller ikke med stønaden for ekstraordinære strømkostnader i medhold  

av strømstønadsloven, som bygger på faktiske markedspriser i form av spotprisen. Selv om  

produktet var vanlig før overgangen til spotpriser, er det nemndas erfaring at produktet har en risiko som ikke forbrukere nødvendigvis er fullt ut kjent med.

 

Høsten 2022 materialiserte denne risikoen seg i en rekke standard variabel-produkter hos en rekke tilbydere. Prognosen for fremtidig kraftpriser i denne perioden, særlig for oktober 2022, var høye, mens de faktiske spotpriser viste seg å bli lave. Dette resulterte i et avvik mellom spotpris og pris etter variabelavtalene. Innretningen av strømkompensasjonsordningen forsterket dette avviket, ettersom den ga lite støtte til kundene som hadde standard variabel-produkter siden strømstøtteordningen bygger på markedsprisen i form av spotpriser. 

 

Utgangspunktet etter standard kraftleveringsavtale § 6 er at selskapet kan gjøre endringer i pris og øvrige vilkår, men disse må – med unntak for prisendringer knyttet til løpende spotpris – varsles kunden direkte, og endringen kan først tre i kraft 14 dager etter at direkte varsel er sendt kunden. Nemnda bemerker for ordens skyld at endringene i prisopplysningsforskriften § 22 – som innførte en varslingsfrist på minst 30 dager før endringen trer i kraft – først trådte i kraft fra 1. november 2022 og derfor ikke får anvendelse i denne saken. 

 

Slik saken er opplyst for nemnda er tvisten avgrenset til fakturaene for september og oktober 2022. Klager har slik nemnda forstår det ikke bestridt prisen som lå til grunn for august 2022. Spørsmålet er derfor om selskapet har varslet prisøkningene som fikk virkning for september 2022 og senere i samsvar med standardavtalen § 6 første ledd. 

 

Ved vurderingen av i hvilken grad NorgesEnergi AS har fulgt kravene til varsling i standardavtalen § 6, har nemnda delt seg i et flertall og et mindretall. 

 

Flertallet – bestående av nemndleder og bransjerepresentantene Hilde og Lima – viser til at NorgesEnergi AS under saksforberedelsen har gjort gjeldende at det ble sendt en rekke prisvarsler i august 2022. Ifølge selskapet ble den første prisøkningen som fikk virkning for september-prisen varslet den 16. august 2022, der prisen ifølge varselet ble økt til 398,99 øre/kWh fra 1. september 2022. Teksten i dette varselet har selskapet fremlagt for nemnda. Hvilken e-postadresse som er brukt og når e-posten ble sendt, fremgår ikke, men det fremgår av den fremlagte skjermdumpen av varselet at det innledes med klagers fornavn. Nemndas flertall legger derfor under noe tvil – og etter en konkret bevisvurdering – til grunn at dette varselet ble sendt på den dagen selskapet oppgir, og at denne endringen ble varslet korrekt.  

 

For flertallet er det i saken uklart om den e-postadressen varslene er sendt til har vært i bruk av klager i saken. Som det klare utgangspunktet er det kunden som har risikoen for at selskapet har rett e-postadresse registrert på kunden og at e-poster som sendes til denne adressen kommer frem til kunden. Uklarhet om hvorvidt et ellers gyldig varsel er sendt klager på rett e-postadresse, må derfor gå utover klager, slik at flertallet legger til grunn at varslene er sendt til en e-postadresse som klager er ansvarlig for å kontrollere. Varslene anses derfor å ha kommet frem til klager.

 

Ifølge opplysninger i tilsvaret ble prisøkning med virkning fra 1. oktober 2022 til 598,99 øre, varslet 20. september 2022. Varselet hadde følgende innledning: 

 

«Gladnyhet! Vi setter ned prisen på din variable strømavtale, Topp 10-garanti. Fra 20. september blir den nye prisen 598,99 øre/kWh inkl. mva i prisområde NO1.» 

 

Varselet ble derfor ikke sendt mer enn 14 dager før økningen. Varselet var videre misvisende, ved at den fremstilte det som om prisen faktisk ble redusert når den ble økt. Flertallet finner det klart at dette varselet ikke oppfylte varslingsreglene i standardavtalen § 6 første ledd. 

 

I korrespondansen med klager hevder selskapet videre å ha varslet om prisøkning som skal ha blitt varslet 19. august 2022 til 498,99 øre/kWh fra 2. september 2022, prisøkning som skal ha blitt varslet 25. august 2022 til 648,99 øre/kWh fra 7. september 2022, og prisøkning som skal ha blitt varslet 31. august 2022 til 848,99 øre/kWh med virkning fra 13. september 2022. Selskapet har imidlertid ikke fremlagt kopi av disse varslene, og har heller ikke gjentatt dette i tilsvaret. Flertallet anser det derfor ikke godtgjort at disse varslene er sendt til klager. 

 

Flertallet bemerker at NorgesEnergi AS ved flere anledninger i løpet av høsten 2022 opplyser å ha varslet klager om prisendringer med kortere frist enn 14 dager, men disse varslene har begrenset seg til nedjusteringer av prisen. Nemnda viser til at prisendringer til gunst for forbrukeren kan effektueres uavhengig av varslingsreglene i standard kraftleveringsavtale § 6 og prisopplysningsforskriften § 22. Økninger i prisen må imidlertid varsles i samsvar med reglene. Dette innebærer videre at et senere varsel om prisreduksjon ikke kan medføre at det nye prisnivået anses som gyldig varslet, når dette nivået ligger høyere enn den siste prisendringen som ble varslet i samsvar med varslingsreglene.

 

Som følge av at det ikke foreligger bevismessig grunnlag for at korrekt varsel er gitt i samsvar med standard kraftleveringsavtale § 6 for økningen fra 398,99 øre/kWh til 598,99 kWh fra 1. oktober 2022, eller noen av de øvrige endringene som ifølge selskapet skal ha blitt varslet, innebærer dette etter flertallets syn at klager må anses å ha blitt stående på prisen på 398 øre/kWh inntil det ble sendt varsel om en lavere pris enn dette. Basert på opplysningene i tilsvaret, legger nemnda til grunn at slikt varsel ble sendt 14. november 2022, da prisen ble redusert til 299 øre/kWh.  

 

Mindretallet – forbrukerrepresentant Norman – er enig i flertallets konklusjon om at klager gis medhold og er for så vidt enig i flertallets konklusjon om at varslinger foretatt etter 16. august 2022 ikke er foretatt i samsvar med standardavtalen § 6, men har en til dels annen begrunnelse for sitt resultat.

 

Mindretallet mener at heller ikke prisøkningen til 398,6 øre/kWh som skal ha blitt varslet 16. august 2022, kan anses varslet på riktig måte. Mindretallet viser til at det er selskapet som sitter med bevisbyrden for at korrekt varsel er sendt på riktig måte, og at denne ikke kan anses oppfylt i dette tilfellet for noen av varslingene. Det vises til at klager fastholder at varslene ikke er mottatt, og at selskapet derfor har hatt en klar oppfordring om å fremlegge dokumentasjon som viser at varsel er sendt til riktig mottaker og til rett tid. Ingen av de fremlagte skjermbildene – som skal vise utklipp fra e-post-varsel – inneholder mottakeradresse eller dato for utsendelse. Selskapet har tilsynelatende unnlatt å ta med disse feltene i utklippene. Mindretallet kan derfor ikke legge til grunn som sannsynliggjort at selskapet har sendt de aktuelle varslene til rett tid og til rett mottaker, heller ikke varselet som skal ha blitt sendt 16. august 2022. Konsekvensen av mindretallets syn er at ingen av de omtvistede varslene kan gjøres gjeldende overfor klager, og at klager har rett på å bli stående på den prisen som gjaldt frem til prisøkningen som ble varslet 16. august 2022.   

 

Klager har videre gjort gjeldende at selskapet ikke har rett til å endre prisen uten klagers samtykke. En samlet nemnd mener denne anførselen ikke kan ikke føre frem. Endring av pris i en standard variabel-avtale kan endres av selskapet i medhold av standardavtalen § 6 første ledd, og krever ikke at kunden samtykker til endringen.  

 

Klager har videre bestridt selskapets flytting av klager over til et nytt avtaleprodukt, «Variabelpris», og hevder at dette krevde samtykke fra kunden. En samlet nemnd bemerker at en produktendring normalt vil anses som en vesentlig avtaleendring der kundens samtykke må innhentes for at endringen kan gjennomføres. Nemnda påpeker likevel at NorgesEnergi AS i e-post 2. desember 2022 reverserte denne produktendringen, slik at endringen ikke lenger er gjennomført. Samlet sett finner nemnda derfor ikke grunn til å ta stilling til om denne produktendringen ble gjennomført i samsvar med varslingsreglene i standardavtalen § 6. 

 

Nemndas konklusjon er at klager gis medhold. 

 

Uttalelsen er enstemmig i resultat, men avsagt med den dissens som fremgår over. 

 

 

VEDTAK 

 

Klager gis medhold. 

 

Oslo, 20. november 2023 

 

Henrik E. Kolderup, leder 

Gustav Norman, Forbrukerrådet 

Astrid M. Hilde, Fornybar Norge  

Lars Lima, Fornybar Norge 

 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.