Sak: 22-1516 Klage knyttet til angrerett og tilbakebetaling – NorgesEnergi AS

Publisert

Saken gjaldt uenighet om tilbakebetalingskrav der klager påberopte seg angrerett. Klager bestred betalingsplikt for faktura av 19. desember 2022 og krevde samtlige innbetalinger etter avtalen tilbakeført. Han anførte blant annet at han hadde angreretten i behold da den ble påberopt. NorgesEnergi AS bestred klagers krav under henvisning til at angrefristen var oversittet. Selskapet anførte at klager i alle tilfeller ikke hadde krav på å få tilbakebetalt vederlag for strøm som var forbrukt. Klager ble gitt medhold under dissens.

NorgesEnergi AS benytter Fornybar Norges standardkontrakter.
 
Saken gjelder uenighet om betalingsplikt ved påberopelse av angrerett.

Regelverk: Standard kraftleveringsavtale §§ 1-3 og 1-4 og angrerettloven.  
 
Historikk:

17.10.2022 – Partene inngår fastprisbinding på eksisterende strømavtale.  

02.12.2022 – Selskapet sender ut e-post med blant annet angrerettopplysninger  

19.12.2022 – Klager mottar omtvistet faktura for november 2022.  
21.12.2022 – Klager påberoper angrerett.

 

Krav: Klager bestrider betalingsplikt for omtvistet faktura og krever seg løst fra fastprisavtalen.
 
Partenes anførsler:  
 
Klager gjør gjeldende at han er fritatt fra sine forpliktelser etter fastprisavtalen med grunnlag i angrerettutøvelse. Han anfører at han må anses fritatt fra sin betalingsplikt etter fastprisavtalen som følge av at han hadde angreretten i behold da denne ble gjort gjeldende. Klager viser til at selskapet har misligholdt opplysningsplikten etter angrerettloven og at det som følge av det må gjelde en utvidet angrefrist. Han understreker at han ikke ble meddelt opplysningene på en klar og tydelig måte. 
 
NorgesEnergi AS bestrider klagers anførsler i sin helhet under henvisning til at den utvidete angrefristen var utløpt da angreretten ble utøvd. Det løp en fornyet angrefrist etter utsendelsen av angrerettopplysninger i desember 2022, men denne ble oversittet av klager. Selskapet gjør gjeldende at klager må bære risikoen for at avtalen ikke ble angret innenfor denne fristen.  

 

Selskapet peker på at det har forsøkt å løse saken minnelig ved å tilby klager en mulighet til å gå fra fastprisavtalen samt å fjerne fastpris for perioden 01.12.2022–01.01.2023. Selskapet mener at klagers ønsker ville blitt tilstrekkelig ivaretatt gjennom denne løsningen. 

 

 

Nemnda ser slik på saken: 

 

Saken gjelder uenighet om hvorvidt klager er forpliktet etter fastprisavtale, herunder til å betale omtvistet faktura av 19. desember 2022 for november 2022. Sakens hovedspørsmål er om klager har utøvd angreretten i rett tid. 

 

En kraftleverandørs unnlatelse av å gi lovpålagte opplysninger om angreretten etter angrerettloven § 8 første ledd bokstav h, vil kunne innebære at den ordinære angrefristen på 14 dager fra dagen etter avtaleinngåelsen ikke begynner å løpe, jf. angrerettloven § 21 første ledd. Etter § 21 fjerde ledd starter angrefristen på 14 dager å løpe dersom kraftleverandøren innen 12 måneder fra avtaleinngåelsen gir kunden slike opplysninger om angreretten som skal gis etter angrerettloven § 8 første ledd bokstav h. Etter § 21 tredje ledd utløper imidlertid angrefristen senest 12 måneder etter den dagen den ellers ville utløpt etter § 21 første ledd.  

 

Der en forbruker utøver angrerett før angrefristen har utløpt, har et flertall i nemnda i tidligere praksis lagt til grunn at klager ikke bare er ubundet av avtalen med virkning fra angrerettutøvelsen, men at forbrukeren også er fritatt fra å betale for kraft som er levert og forbrukt, og å få tilbakeført betalinger under avtalen, jf. angrerettloven § 26.

 

Slik saken er opplyst, sto klager på et spotprisprodukt med mulighet til å inngå prisbinding for bestemte perioder i henhold til tilleggstjenesten «Prissikring». Klager inngikk fastprisavtalen 17. oktober 2022 for november og desember 2022, og gjorde gjeldende angrerett 21. desember 2022. Nemnda bemerker at utøvelsen av angrerett ikke falt utenfor lengstefristen for angrerett på 12 måneder og 14 dager i angrerettloven § 21 tredje ledd. Spørsmålet er derimot om de opplysningene selskapet ga i e-post 2. desember 2022 oppfylte kravene til opplysninger som skulle ha vært gitt etter angrerettloven § 8 første ledd bokstav h ved inngåelsen av avtalen om prissikring, med den virkning at e-posten utløste en angrefrist på 14 dager fra den kom frem til klager. I så fall utløp klagers angrefrist 17. desember 2022, og angreretten er utøvd for sent. 

 

På det tidspunkt e-posten 2. desember 2022 ble sendt ut, fastsatte angrerettloven § 8 første ledd bokstav h at den næringsdrivende «på en klar og forståelig måte» skal gi forbrukeren opplysninger om «at det foreligger angrerett og standardisert skjema for bruk av angrerett (angreskjema), samt vilkårene, tidsfristene og fremgangsmåtene for å bruke angreretten». 

 

NorgesEnergis e-post 2. desember 2022 hadde følgende som emnefelt: 

 

«Du tar din gamle strømavtale tilbake og informeres om retten til å angre prisbindingen» 

 

E-posten ble deretter innledet med følgende ingress: 

 

«I denne utsendelsen har vi to viktige beskjeder å gi deg. Den første handler om produktflyttingen vi gjorde i midten av november, som vi nå reverserer. Den andre handler om retten til å angre prisbindingen for november og desember 2022.» 

 

Etter en omtale av en reversering av en produktendring som gjelder det underliggende produktet klager sto på før avtalen om prisbinding i form av fastpris ble inngått, heter det videre i e-posten: 

 

«Prissikring og angrerett 

 

Husk at strømavtalen nå er satt på vent fordi du har takket ja til å binde strømprisen for november og desember 2022 med den valgfrie tilleggstjenesten Prissikring. 

 

Da vi i midten av oktober sendte ut pristilbudet for denne perioden, informerte vi deg ikke om angreretten din. 

 

Også dette beklager vi, og rydder opp: 

 

Du har rett til å gå fra fastprisavtalen innen 14 dager etter at du har mottatt denne mailen, og uten at du trenger å oppgi noen grunn. 

 

For å angre kan du sende inn vedlagte angreskjema til: 

 

[Navn og adresse til NorgesEnergi] 

 

Angreskjemaet finner du også i egen link [lenke].  

 

Merk deg at angreskjemaet ikke er obligatorisk for å overholde angrefristen. Dersom du vil benytte deg av angreretten er det tilstrekkelig at du kontakter oss via vårt kontaktskjema som du finner her [lenke].  

Du kan kontakte oss per brev eller e-post, men du må da regne med en litt lengre saksbehandlingstid. 

 

Ønsker du å benytte deg av angreretten? 

 

Dersom du ønsker å benytte deg av angreretten for fastprisperioden november og desember 2022, annulleres avtalen om prisbinding og du faktureres fra 01.11.2022 etter prisene for din gamle strømavtale som beskrevet ovenfor. I tillegg kommer fastbeløpet for tilleggstjenesten Prissikring på 49 kr pr/md. 

 

Oversikt over spotprisen for november 2022 finner du under forbruk på Min side.» 

 

Ved bedømmelsen av om e-posten 2. desember 2022 utløste en angrefrist på 14 dager, har nemnda delt seg i et flertall og et mindretall.  

 

Flertallet – bestående av nemndleder med dobbeltstemme og forbrukerrepresentant Norman – bemerker at e-posten for så vidt oppfyller de innholdsmessige informasjonskravene som følger av angrerettloven § 8 første ledd bokstav h. Opplysningen om angrefristens lengde er imidlertid ikke presis, ettersom det følger av angrerettloven § 6 at den dagen e-posten kom frem til klager ikke skal medregnes ved beregningen av 14-dagersfristen. Flertallets sentrale innvending til informasjonen som selskapet ga, gjelder imidlertid kravet om at opplysningene skal gis på en «klar og forståelig måte». I dette tilfellet var emnefeltet svært langt, slik at opplysninger om at e-posten også gjaldt informasjon om angrerett normalt ville falle utenfor de fleste forhåndsvisninger. Videre kom informasjonen om angrerett etter annen informasjon som gjaldt den underliggende avtalen, og som i seg selv ikke var lett tilgjengelig. Samlet sett mener flertallet – under noe tvil – at informasjonen om angreretten ikke ble gitt på tilstrekkelig klar måte, når det ble gitt som sekundær informasjon i en e-post om flere temaer enn bare angreretten. At e-posten ble innledet med en ingress som opplyste at det ville komme informasjon om angrerett, endrer ikke dette. Når informasjon om angrerett skal gis på en «klar og forståelig måte», bør informasjonen gis separat fra annen informasjon om kundeforholdet, fremfor å bli sammenblandet og til dels gjemt blant annen informasjon som her. 

 

Det følger av e-posten at opplysningsplikten etter angrerettloven § 8 første ledd bokstav h ikke ble oppfylt da fastprisavtalen for november og desember 2022 ble inngått, slik at angrefristen på 14 dager ikke startet å løpe fra avtaleinngåelsen. Slik flertallet ser på e-posten 2. desember 2022, startet heller ikke angrefristen på 14 dager å løpe fra dagen etter at denne ble sendt i samsvar med angrerettloven § 21 fjerde ledd, siden e-posten ikke oppfyller kravene i angrerettloven § 8 første ledd bokstav h. Siden angreretten ble utøvd mindre enn 12 måneder og 14 dager fra avtaleinngåelsen, jf. angrerettloven § 21 tredje ledd, var klagers angrerett i behold da angreretten ble utøvd 21. desember 2022. 

 

Virkningen av at angreretten er utøvd, er at klager har rett til å gå fra avtalen, jf. angrerettloven § 20. Den avtalen klager i dette tilfellet kan gå fra, er avtalen om prisbinding som ble inngått mellom partene for november og desember 2022 som ledd i det løpende avtaleforholdet mellom partene. Selskapet har i e-posten av 2. desember 2022 opplyst at så langt angreretten blir utøvd, vil klager bli fakturert for strøm som er levert og forbrukt fra 1. november 2022 i samsvar med spotprisen i den underliggende avtalen. Slik avtalebindingen i dette tilfellet er utformet, er flertallet enig i at dette blir rettsvirkningen av utøvelse av angreretten. Flertallet kan ikke se grunnlag for at virkningen av angrerettsutøvelsen i dette tilfellet vil være at klagers betalingsplikt for levert og forbrukt strøm bortfaller i sin helhet. 

 

Flertallets konklusjon er at klager gis medhold. 

 

Mindretallet – bestående av bransjerepresentantene Hilde og Lima – bemerker at slik saken er opplyst, har selskapet erkjent at utsendelsen av brevet med angrerettopplysninger den 2. desember 2022 utløste en ny angrefrist for klager. Mindretallet legger det dermed til grunn som uomtvistet at det løp en 14-dagersfrist fra og med denne datoen, som altså løp ut den 16. desember 2022, jf. fristberegningsregelen i § 6. Mindretallet finner etter dette at fristen var utløpt da klager påberopte seg angreretten den 21. desember 2022. 

 

Mindretallet tilføyer at det påhviler selskapet å gi angrerettopplysninger på en klar og forståelig måte, jf. § 8 første ledd. Mindretallet finner det dermed kritikkverdig at opplysningene ved utsendelsen i desember 2022 inngikk i en større informasjonsmengde. I denne saken er det likevel uten betydning for om opplysningene kan anses gitt. 

 

Klager har etter dette ikke angret avtalen rettidig. Det er derfor ikke nødvendig for mindretallet å ta stilling til rettsvirkningene av angrerettutøvelse. Klager har betalingsplikt for omtvistet faktura og kan ikke kreve innbetalingene etter avtalen tilbakeført. 

 

I samsvar med flertallets konklusjon gis klager medhold. Vedtaket er avsagt under dissens. 

 

 

VEDTAK 

 

Klager gis medhold. 

 

 

Oslo, 23. oktober 2023 

 

Henrik E. Kolderup, leder 

Gustav Norman, Forbrukerrådet 

Astrid M. Hilde, Fornybar Norge  

Lars Lima, Fornybar Norge 

 

 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.