Sak: 22-837   Klage knyttet til vilkårsendring og prisvarsel – Kraftriket AS

Publisert

Saken gjaldt uenighet om hvorvidt det var foretatt en varslingspliktig vilkårsendring i produktet «Idrettsstrøm». Den 30. august 2022 ble klager informert om oppsplitting av prisingsstrukturen i ulike geografiske soner med virkning fra 1. august 2022. Klager hevdet at selskapet ikke hadde adgang til å foreta en slik endring uten forutgående varsel på 14 dager. Selskapet bestred klagers anførsel under henvisning til at soneinndelingen ikke kunne anses som en vilkårsendring. Klager ble enstemmig gitt medhold.

Kraftriket AS benytter Fornybar Norges standardkontrakter.

   

Saken gjelder uenighet om hvorvidt oppsplitting av prisingsstruktur utgjør en varslingspliktig vilkårsendring etter standard kraftleveringsavtale § 6.

   

Regelverk: Standard kraftleveringsavtale §§ 1-3 og 6.

 

Historikk:

22.08.2022 – Partene inngår avtale om produktet «Idrettsstrøm» med oppstart fra 01.08.2022. 

30.08.2022 – Klager mottar varsel om etablering av geografiske prisområder for spotprisdelen av produktet. Prisingsstrukturen gis virkning fra 01.08.2022. 

 

Krav: Klager bestrider vilkårsendringen og krever tilbakebetalt kr 1620,30.  

   

Partenes anførsler: 

   

Klager hevder at selskapet har foretatt en urettmessig og i alle tilfeller varslingspliktig vilkårsendring ved å etablere geografiske prisområder. Han mener at selskapet ikke har hatt avtalemessig grunnlag for å gjennomføre endringen og at det uansett ikke er adgang til å endre avtalevilkår med tilbakevirkende kraft.

 

Klager fastholder at det er gjennomført en vilkårsendring og viser til differansen i spotprisen i de ulike prisområdene. Han krever tilbakebetalt kr 1620,30 for å bli stilt som om de nye vilkårene aldri hadde tredd i kraft.

    

Kraftriket AS avviser klagers krav under henvisning til at selskapet ikke har foretatt endringer i avtalens vilkår. Informasjonen som ble sendt ut den 30. august 2022 kan etter selskapets syn ikke anses som en vilkårsendring, men som en underrettelse om prissettingen. Selskapet mener at det ligger i avtaleproduktets karakter at prisen vil endre seg, og at informasjon om prissettingen ikke kan anses som en vilkårsendring.  

 

Selskapet peker på at det har tilbudt klager en spotprisavtale, uten at han har akseptert dette tilbudet.

 

 

Nemnda ser slik på saken: 

 

Saken gjelder uenighet om hvorvidt oppsplitting av prisingsstruktur utgjør en varslingspliktig vilkårsendring etter standard kraftleveringsavtale § 6. Spørsmålet i saken er om Kraftriket AS kunne endre prisingsstrukturen for spotprisdelen av avtalen med tilbakevirkende kraft og uten forutgående varsel til kunden.

Nemnda legger til grunn at det den 22. august 2022 ble inngått avtale mellom partene om produktet «Idrettsstrøm». «Idrettsstrøm» var et forvaltningsprodukt der prisen fastsettes etterskuddsvis etter at forbruksmåneden er avsluttet. Ifølge vilkårene beskrives «Idrettsstrøm» som en «blanding av en spotavtale og en fastprisavtale», og som baseres delvis på innkjøp av spotpris i kraftmarkedet. Da avtalen ble inngått bygget produktet på en felles pris for prisområdene i Sør-Norge, det vil si NO1 (Øst-Norge), NO2 (Sør-Norge) og NO5 (Vest-Norge). 

Kraftriket AS informerte sine kunder, blant annet klager, i e-post den 30. august 2022 om at prissettingen etter produktet ble splittet opp etter geografiske prisområder med virkning fra 1. august 2022. Prissettingen av spotdelen av avtalen ville dermed avhenge av hvilket prisområde kunden var bosatt i.

Spørsmålet i saken er om endringen av prisingsstrukturen må anses som en vilkårsendring. 

Standard kraftleveringsavtale § 6 første ledd fastsetter at kraftleverandøren kan foreta ensidige endringer i avtalens vilkår. Alle endringer – med unntak av løpende endringer i spotpris o.l. –skal imidlertid varsles kunden direkte, og endringene kan tidligst tre i kraft 14 dager etter at direkte varsel er sendt kunden. Nemnda tilføyer at endringene i prisopplysningsforskriften § 22 – som fastsetter en varslingsplikt på minst 30 dager før endringer trer i kraft – ikke hadde tredd i kraft på tidspunktet for endringen i denne saken.

Nemnda anser oppsplittingen av prisingsstrukturen som en endring i avtalevilkårene etter § 6. Nemnda viser til at så langt klager er bosatt i det prisområdet med høyest spotpris (NO2), vil overgangen fra en samlet prisberegning i områdene NO1, NO2 og NO5 kunne innebære en prisøkning utover det som følger av endringer i den underliggende markedsprisen. Nemnda viser på dette punkt til tidligere vedtak om samme produkt, se blant annet vedtak i sakene 22-806 og 22-955. Nemnda finner det derfor klart at endringen var varslingspliktig etter standard kraftleveringsavtale § 6.

I dette tilfellet fikk endringen som ble varslet den 30. august 2022, virkning for hele prisperioden som ble påbegynt 1. august 2022. Når varsel skal gis minst 14 dager før endringen trer i kraft, innebærer imidlertid dette at vilkårsendringen ikke kan få virkning for påbegynte leveranseterminer. Endringen kan først få virkning for leveranser av kraft som foretas etter utløpet av varslingsfristen. Formålet bak varslingsregelen i § 6 er å gi forbrukeren anledning til å ta stilling til om vedkommende ønsker å forbli i avtalen på de vilkår som blir varslet.

Så langt prisingen foretas etterskuddsvis for hele den foregående måneden, innebærer dette at vilkårsendringen først kunne tre i kraft med virkning for kraftleveransen som påbegynnes fra 1. oktober 2022, men uansett ikke tidligere enn 13. september 2022, som var 14 dager etter at varselet ble sendt.

 

Det er ikke nødvendig for løsningen av saken at nemnda tar stilling til om endringen er vesentlig, slik at kundens samtykke må innhentes før endringen kan tre i kraft, jf. standard kraftleveringsavtale § 6 fjerde ledd. Nemnda bemerker likevel at prisomleggingen vil kunne ha stor betydning for den prisen kunden skal betale, som følge av at det kan inntreffe til dels store prisforskjeller mellom de ulike prisområdene, noe som tilsier at endringen er vesentlig.

Som følge av at selskapet ikke har gått riktig frem ved varslingen av vilkårsendringen, trer ikke endringen i kraft. Avtalen består dermed uendret inntil korrekt varsel er gitt. Dette innebærer at klager har krav på å bli fakturert som om endringen ikke ble gjennomført, og at han skal gis medhold i sitt krav om tilbakebetaling av det han har betalt for mye. Klager har anslått sitt krav til å være på kr 1620,30. Nemnda tar ikke stilling til kravets størrelse. 

Nemndas konklusjon er at klager gis medhold. 

 

Uttalelsen er enstemmig. 

 

 

VEDTAK 

 

Klager gis medhold. 

 

Oslo, 20. november 2023  

 

Henrik E. Kolderup, leder  

Thomas Iversen, Forbrukerrådet  

Astrid M. Hilde, Fornybar Norge   

Lars Lima, Fornybar Norge 

 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.