Kraftriket AS benytter Fornybar Norges standardkontrakter.
Saken gjelder uenighet om hvorvidt oppsplitting av prisingsstruktur utgjør en varslingspliktig vilkårsendring etter standard kraftleveringsavtale § 6.
Regelverk: Standard kraftleveringsavtale § 6.
Historikk:
27.07.2022 – Partene inngår avtale om produktet «Idrettsstrøm».
30.08.2022 – Klager informeres om etablering av geografiske prisområder.
Krav: Klager bestrider det hun hevder er en vilkårsendring med grunnlag i manglende varsel.
Partenes anførsler:
Klager hevder at Kraftriket AS ikke har grunnlag for å foreta soneinndeling med tilbakevirkende kraft. Hun peker på at tiltaket må anses som en vilkårsendring som utløser varslingsplikt etter standardavtalens § 6.
Kraftriket AS bestrider at soneinndelingen og den påfølgende prisendringen kan anses som en vilkårsendring. De hevder at det i stedet må anses som et tiltak for å sikre konkurransedyktighet og likhet mellom kundene. Selskapet peker på at soneinndelingen ikke vil utgjøre noen praktisk forskjell for klager. Formålet med å opplyse om endringen er ifølge selskapet å fremstå transparent i prisberegningen.
Nemnda ser slik på saken:
Saken gjelder uenighet om hvorvidt oppsplitting av prisingsstruktur utgjør en varslingspliktig vilkårsendring etter standard kraftleveringsavtale § 6. Spørsmålet i saken er om Kraftriket AS kunne endre prisingsstrukturen for spotprisdelen av avtalen med tilbakevirkende kraft og uten forutgående varsel til kunden.
Nemnda legger til grunn at det den 27. juli 2022 ble inngått avtale mellom partene om produktet «Idrettsstrøm». «Idrettsstrøm» var et forvaltningsprodukt der prisen fastsettes etterskuddsvis etter at forbruksmåneden er avsluttet. Ifølge vilkårene beskrives «Idrettsstrøm» som en «blanding av en spotavtale og en fastprisavtale», og som baseres delvis på innkjøp av spotpris i kraftmarkedet. Da avtalen ble inngått bygget produktet på en felles pris for prisområdene i Sør-Norge, det vil si NO1 (Øst-Norge), NO2 (Sør-Norge) og NO5 (Vest-Norge).
Kraftriket AS informerte sine kunder, blant annet klager, i e-post den 30. august 2022 om at prissettingen etter produktet ble splittet opp etter geografiske prisområder med virkning fra 1. august 2022. Prissettingen av spotdelen av avtalen ville dermed avhenge av hvilket prisområde kunden var bosatt i.
Spørsmålet i saken er om endringen av prisingsstrukturen må anses som en vilkårsendring.
Standard kraftleveringsavtale § 6 første ledd fastsetter at kraftleverandøren kan foreta ensidige endringer i avtalens vilkår. Alle endringer – med unntak av løpende endringer i spotpris o.l. – skal imidlertid varsles kunden direkte, og endringene kan tidligst tre i kraft 14 dager etter at direkte varsel er sendt kunden. Nemnda tilføyer at endringene i prisopplysningsforskriften § 22 – som fastsetter en varslingsplikt på minst 30 dager før endringer trer i kraft – ikke hadde tredd i kraft på tidspunktet for endringen i denne saken.
Nemnda anser oppsplittingen av prisingsstrukturen som en endring i avtalevilkårene etter § 6. Nemnda viser til at når klager er bosatt i det prisområdet med høyest spotpris (NO2), vil overgangen fra en samlet prisberegning i områdene NO1, NO2 og NO5 kunne innebære en prisøkning utover det som følger av endringer i den underliggende markedsprisen. At dette er tilfellet, bekreftes av uttalelsen fra Kraftriket AS til klager i korrespondansen, der det heter at «[n]år prisforskjellene blir så store som vi har i Norge nå, vil èn pris for hele Sør-Norge dessverre ikke være rettferdig for kunder i områder med lavere pris». Nemnda finner det derfor klart at endringen var varslingspliktig etter standard kraftleveringsavtale § 6.
I dette tilfellet fikk endringen som ble varslet den 30. august 2022, virkning for hele prisperioden som ble påbegynt 1. august 2022. Når varsel skal gis minst 14 dager før endringen trer i kraft, innebærer imidlertid dette at vilkårsendringen ikke kan få virkning for påbegynte leveranseterminer. Endringen kan først få virkning for leveranser av kraft som foretas etter utløpet av varslingsfristen. Formålet bak varslingsregelen i § 6 er å gi forbrukeren anledning til å ta stilling til om vedkommende ønsker å forbli i avtalen på de vilkår som blir varslet.
Så langt prisingen foretas etterskuddsvis for hele den foregående måneden, innebærer dette at vilkårsendringen først kunne tre i kraft med virkning for kraftleveransen som påbegynnes fra 1. oktober 2022, men uansett ikke tidligere enn 13. september 2022, som var 14 dager etter at varselet ble sendt.
Det er ikke nødvendig for løsningen av saken at nemnda tar stilling til om endringen er vesentlig, slik at kundens samtykke må innhentes før endringen kan tre i kraft, jf. standard kraftleveringsavtale § 6 fjerde ledd. Nemnda bemerker likevel at prisomleggingen vil kunne ha stor betydning for den prisen kunden skal betale, som følge av at det kan inntreffe til dels store prisforskjeller mellom de ulike prisområdene, noe som tilsier at endringen er vesentlig.
Nemndmedlem Aadland bemerker likevel at han oppfatter det slik at såfremt endringen medfører at den kraftpris klager skal betale blir høyere som følge av endringen, krever en slik endring en uttrykkelig aksept fra kunden, jf. standard kraftleveringsavtale § 6 tredje ledd der det heter at «[v]ed vesentlige endringer i vilkårene kreves det uttrykkelig aksept fra kunden». En økning i prisen anses å være en vesentlig endring.
Nemndas konklusjon er at klager gis medhold.
VEDTAK
Klager gis medhold.
Oslo, 12. juni 2023
Henrik E. Kolderup, leder
Gustav Norman, Forbrukerrådet
Jon Aadland, Fornybar Norge
Lars Lima, Fornybar Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.