Sak: 22-992 Klage knyttet til avtalevilkår – Å Strøm AS

Publisert

Saken gjaldt uenighet om forståelsen av vilkår om velkomstbonus. Klager krevde utbetalt velkomstbonus for begge avtaler som ble inngått. Han anførte at avtalene måtte anses som to individuelle avtaler om kraftleveranse til to separate husstander. Å Strøm AS bestred klagers krav og viste til at velkomstbonusen var begrenset til én bonus per kundeforhold. Selskapet mente at det avgjørende var hvilket navn avtalen sto oppført under. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Å Strøm AS benytter Fornybar Norges standardkontrakter. 

Saken gjelder uenighet om forståelsen av vilkår om velkomstbonus. 

Regelverk: Standard kraftleveringsavtale § 1-3.  

Historikk:  

13.07.2022 – Partene inngår to individuelle avtaler om kraftlevering til to ulike adresser.  

08.2022 – Klager inngår avtale med annen kraftleverandør for august måned.  

01.09.2022 – Klager tar kontakt med Å Strøm AS og inngår på nytt to avtaler tilsvarende juli-avtalene.  

10.09.2022 – Klager fremsetter krav om velkomstbonus for begge avtaler.  

Krav: Klager krever utbetalt velkomstbonus for begge avtaler. 

Partenes anførsler:      

Klager hevder at han har krav på å få utbetalt velkomstbonus for begge avtalene fordi de må anses som to individuelle avtaler inngått for to separate husstander. Han viser til at den ene avtalen er registrert på egen husstand og den andre på utleiebolig bosatt av annen husstand.  

Klager mener at det ikke kan være avgjørende at han er part i begge avtaler når kraften leveres til to forskjellige husstander. Det foreligger ikke etter klagers syn avtalemessig grunnlag for å forstå vilkåret slik selskapet gjør.   

Å Strøm AS bestrider klagers krav og viser til at velkomstbonusen er en engangsutbetaling per «husstand/kunde». Selskapet mener at klager ikke har krav på bonusen fordi han er registrert som kunde på begge målere. Det peker på at velkomstbonusen kunne blitt utbetalt for begge husstander dersom måler i utleieboligen ble registrert under et annet navn. 

Selskapet mener at denne forståelsen fremgår tilstrekkelig klart av avtalevilkårene.  

Nemnda ser slik på saken: 

Saken gjelder uenighet om forståelsen av vilkår om velkomstbonus. Spørsmålet er om klager kan kreve utbetalt velkomstbonus for to avtaler, inngått for bolig og utleiebolig. 

Slik saken er opplyst inngikk partene to separate avtaler om kraftleveranse til henholdsvis klagers bolig og utleiebolig den 13. juli 2022. Etter at klager så inngikk avtale med en annen kraftleverandør for leveranse av kraft i august 2022, inngikk han på nytt 1. september 2022 avtaler med innklagede, Å Strøm AS, om samme produkt – «Coop Strømavtale» – for de to adressene som det ble inngått avtale om i juli 2022. Klager mottok i forbindelse med avtaleinngåelsen en utbetaling på kr 200 i velkomstbonus for den ene av avtalene, men har overfor nemnda krevd at selskapet utbetaler velkomstbonus for begge avtaler. 

Spørsmålet i saken er om klager med grunnlag i avtalen kan kreve utbetalt velkomstbonus en gang for begge avtaler, eller om han kun har krav på én bonus. 

Slik saken er opplyst ble det inngått avtale mellom partene om følgende vilkår: 

«Ved å bestille Coop strømavtale mottar kunden en velkomstbonus på kr 200,-. Velkomstbonus gjelder ved førstegangs bestilling av avtalen, og utbetales en gang pr. husstand.» 

Etter nemndas vurdering tilsier en naturlig språklig forståelse at velkomstbonusen må anses begrenset til én avtale per kundeforhold, og at klager dermed ikke har krav på velkomstbonus for begge avtaler. Nemnda mener det ikke kan ha betydning at avtalene gjelder kraftleveranse til to forskjellige husstander når begge avtaler er oppført på samme kunde. Det fremgår av avtalebestemmelsen at velkomstbonusen tilkommer «kunden» og at den bare gjelder ved førstegangsbestilling av avtalen. Der en kunde bestiller leveranse av strøm til flere målere/eiendommer, mener nemnda det er klart at avtalebestemmelsen innebærer at dette ikke er å regne som en førstegangsbestilling, selv om det ikke har vært levert strøm til måleren tidligere. At det fremgår at velkomstbonusen kun utbetales en gang per husstand, fremstår mest naturlig som en måte å begrense at førstegangsbonus utbetales til samme husstand flere ganger, for eksempel ved at avtalen tegnes av ulike medlemmer av samme husstand.  I den grad husstandsvilkåret i det hele tatt reiser tvil om forståelsen, er det i alle tilfeller klart at bonusen er begrenset til førstegangsbestillinger. Når klager bestiller to avtaler om leveranse til to ulike adresser, må dette anses som en andregangsbestilling for den ene av avtalene. Nemnda kan ikke se at vilkåret førstegangsbestilling skal forstås avgrenset til den enkelte måler der klager har avtale om leveranse av strøm til flere målere, uansett om leveransen skjer innenfor rammen av en avtale eller formelt innenfor rammen av flere separate avtaler.  

Nemnda finner også støtte for sitt syn i den omtalen av velkomstbonusen som fremgår av Coops «FAQ» for den aktuelle avtalen, der det heter: 

Jeg har to strømabonnement, på huset og hytta. Får jeg bonus på begge? 

Ja, du får 2 % medlemsbonus på alle dine anlegg som er tilknyttet Coop strømavtale. Velkomstbonusen utbetales en gang, uavhengig av antall anlegg. 

Omtalen innebærer at en annen bonus – Coops medlemsbonus basert på forbruk – beregnes ut fra samlet forbruk for alle de målere klager har inngått avtale for, mens velkomstbonusen kun utbetales én gang, uavhengig av antall målere klager har inngått avtale for. Dette er i samsvar med en naturlig forståelse av avtalen mellom klager og innklagede, Å Strøm AS. 

Klager har etter dette ikke krav på velkomstbonus for begge avtalene han inngikk. 

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold. 

Uttalelsen er enstemmig. 

VEDTAK 

Klager gis ikke medhold. 

Oslo, 20. november 2023 

 

Henrik E. Kolderup, leder 

Thomas Iversen, Forbrukerrådet 

Lars Lima, Fornybar Norge 

 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.