Krav: Klager avviser fakturert krav og krever ny faktura med fakturaspesifikasjoner. Klager hevder at selskapets fakturering for desember er feil.
Partenes anførsler:
Klager reagerer på selskapets fakturering.
Klager hevder at fakturaspesifikasjoner skal fremgå tydelig på de løpende fakturaene, herunder hvilke priser og rabatter som gjelder. Klager påpeker at utstedte fakturaer ikke er i henhold til det avtalte da det ikke fremkommer tydelig av dem en rabatt (negativt påslag) på 13,5 øre. Klager avviser derfor fakturert krav og krever ny faktura med korrekt spesifikasjon.
Agva Kraft AS (Agva Kraft) anfører at det er forklart klager at faktura ikke kan spesifiseres. Agva Kraft påpeker at det er sendt utregning som viser hvordan selskapet kommer frem til prisen.
Agva Kraft anfører at forbruket er hentet fra Elhub og i samsvar med hva nettselskapet har rapportert inn.
Agva viser til at klager har vært kunde fra 28.07.21 til 26.12.21. Kundeforholdet ble avsluttet da klager ikke viste vilje til å betale. Utestående saldo er kr 12 012,57.
Nemnda ser slik på saken:
Saken gjelder uenighet om utforming av faktura.
I henhold til forskrift om kraftomsetning og nettjenester av 11.03.1999 nr. 301 § 7-2 annet ledd bokstav b skal fakturaen inneholde informasjon om fakturagrunnlaget, herunder egne varelinjer for alle priselementer og kraftvolum.
Det er uomtvistet mellom partene at det er avtalt en rabatt på 13,5 øre av påslaget. Slik nemnda oppfatter saksforholdet, var dette det helt sentrale elementet i dette produktet. Nemnda tar ikke stilling til om påslaget alltid bør fremgå av fakturaspesifikasjonen i en spotprisavtale. I denne saken, der det negative påslaget – altså en rabatt på spotpris – er det vesentlige avtaleproduktet, mener nemnda at avtalt rabatt bør fremgå som en egen varelinje i fakturaen.
Ut fra fremlagt dokumentasjon er nemnda ikke i stand til å danne seg en grunngitt oppfatning om det er fakturert korrekt. Nemnda oppfordrer derfor Agva Kraft til å redegjøre for fakturert krav på en oversiktlig måte, slik at klager får sikkerhet for at det er fakturert korrekt.
Nemndas konklusjon er at klager gis medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Klager gis medhold.
Oslo, 20. mars 2023
Henrik E. Kolderup, leder
Thomas Iversen, Forbrukerrådet
Jon Aadland, Fornybar Norge
Lars Lima, Fornybar Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.